Gevoel is goed

“Waarom moeten we het hebben over gevoel? Ik ben helemaal niet gevoelig.” Vooral de mannen die mijn praktijk binnenwandelen, vinden dit echt onzin. Ze hebben het juist zo zorgvuldig en met succes weggestopt. Want laten we eerlijk zijn. Wij nuchtere Hollanders praten niet graag over gevoel. En toch is het er. En toch moeten we er wat mee. Vrouwen kunnen het veel moeilijker wegstoppen. Zijn ‘over-enthousiast’ of beginnen gauw te huilen. En dat vindt niemand leuk. De vrouw zelf niet en de mensen eromheen ook niet. Want gevoel moet wel leuk zijn en mag zeker niet te veel zijn. Anders hebben we het er niet over. Dus hebben we het er niet over.

Praten over gevoel

Maar ik wil het er graag wel even kort over hebben. Kinderen onthouden namelijk heel weinig van wat er wordt gezegd, maar heel veel van het gevoel dat ze erbij krijgen. Dat gevoel gaat onbewust naar hun kern en zet zich om in emoties, gevoel en in overtuigingen. Het ene kind is het andere kind niet en karakter bepaalt ook welk gevoel blijft hangen en welk niet. Maar welk gevoel is er bij jou van vroeger blijven hangen? Welke overtuigingen heeft jou dit opgeleverd? En welk gevoel wil jij dat bij jouw kinderen blijft hangen?

Van gevoel naar gedrag naar emotie naar gevoel

Gedrag volgt altijd op een gevoel en dit gedrag raakt vervolgens weer een emotie bij de ander dat weer een gevoel tot gevolg heeft. Bijvoorbeeld, heb je het gevoel dat er niet naar je geluisterd wordt, dan kan je misschien heel boos reageren of juist onverschillig reageren. Deze emotie heeft zich ontwikkeld door meerdere ervaringen waarin je het gevoel kreeg niet gehoord te worden. En deze emotie zal je elke keer laten zien als je dit gevoel krijgt. En omdat je waarschijnlijk niet wilt dat je deze emotie aan iedereen laat zien, zal je situaties vermijden waarin je bang bent dat het resultaat zal zijn dat er niet naar je geluisterd wordt. Toch heb je zelf de keuze om voor een andere emotie te kiezen en daarmee invloed te hebben op het resultaat. 

Wat kan je met je gevoel?

Laat je dus een bepaalde emotie zien, dan weet je nu dat hier gevoel achter zit. Een gevoel wat het onderzoeken waard is. Wanneer heb je dit gevoel? Hoe is dit terug te leiden naar eerdere momenten in je leven en welke waren dit? Welke overtuiging zit hierachter? Klopt deze overtuiging nog of is het tijd voor een nieuwe overtuiging? En welke overtuiging mag dit zijn?

Wat kan je met het gevoel van je kind?

Gevoel is goed, omdat het waarde geeft aan ons leven. Gevoel hoort de kern van je kind te versterken. Zowel positieve als negatieve gevoelens horen hierbij. Het leven is niet alleen rozengeur en maneschijn. En dit hoort je kind ook te weten te komen om zijn kern te verstevigen. En dan is het goed om over gevoel te praten. Praten over welk gedrag, welk gevoel heeft opgeroepen en hoe dit komt. Wat dit voor hen betekent en wat dit voor jou betekent.

Gevoel mag er zijn

Gevoel is iets persoonlijks. Het is voor iedereen anders. Iemand beoordelen of veroordelen op het gevoel dat hij heeft, is niet terecht. Het is namelijk de kern van iemand zijn Zijn. Het wordt en is gevormd door de jaren heen. Door gedrag, door waarden en normen, door overtuigingen. En iedereen mag er zijn. Het gevoel hebben dat je er mag zijn, is het mooiste gevoel dat we onze kinderen kunnen meegeven. Ga dus nieuwsgierig het gesprek aan als je een emotie ziet. En vraag naar het gevoel wat erbij hoort. Vervolgens kan je het gedrag wat het gevoel veroorzaakt heeft, bespreekbaar maken. Is het gedrag terecht en wenselijk? Welk gedrag was wel terecht geweest en wenselijk? En welk gevoel had daar dan bij gehoord? 

Nou, dit was even een lastige. Maar fijn dat we het over gevoel hebben kunnen hebben ;-). Wil je meer weten of meer voelen? Of onderzoeken waarom je voelt wat je voelt? Ik voel graag met je mee.

Meer weten?

Meer informatie over wat ik doe, vind je natuurlijk op samenopvoedenisleuk.nl. Of op het zusje van SamenOpvoedenisLeuk, Balans & Welzijn, waar ik mijn diensten los van het ouderschap aanbied. Of stuur mij gewoon een berichtje op 06 51 66 09 36.